Annastaal » Specials » Hulpmiddelen manager

Hulpmiddelen voor de manager

Hulpmiddelen voor de manager De manager of directeur van tegenwoordig moet multifunctioneel zijn, maar is dat ook zo? Dat valt wel mee en is afhankelijk van de organisatie waar hij/zij manager is. Ben de hand-on man of vrouw, heb je een stevige achterban aan staffunctionarissen etc.

Alles zelf of toch niet?

Niemand weet alles en dus mag je dat van de manager ook niet verwachten. Wel is het zo dat er grote verschillen zijn als het gaat om het type manager wat de organisatie vraagt. Moet je meer een meewerkend man/vrouw zijn, moet je juist allen de lijnen uitzetten en de teugels soepel in handen houden, moet je veranderingen doorvoeren en het “gereed” zetten voor de meer beheersmatig manager etc.
Heb je hulp van goede stafprofessionals of moet je alles zelf aan informatie bij elkaar harken? Allemaal vragen die je moet beantwoorden om te kunnen zeggen wat de organisatie nodig heeft.

Ken jezelf

Manager zijn omdat het interessant is en meer geld oplevert is verkeerd. Manager zijn kan heel zwaar zijn als je niet de juiste kwalificaties hebt voor de baan. Daarom … ken jezelf alvorens aan iets dergelijks te beginnen. Romantiseer het vooral niet.
De skills die je van je mensen vraagt, mogen de mensen namelijk ook van hun manager vragen. Ieder zijn vak … maar dan wel vanuit de juiste motivatoren.
Alles onder controle?

Alles onder controle?

De ontwikkeling van de mens gaat door en dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Een van de zaken die we proberen te realiseren is dat wij alles bepalen, we willen de controle en dat zou het leven m…
Belonen werkt ... of toch niet?

Belonen werkt ... of toch niet?

Bij dieren werkt het, we kennen allemaal wel de hond die we trainen te gehoorzamen en bevelen op te volgen. De beloning is behalve een aai vaak het koekje of de worst welke we voorhouden. Maar werkt d…

Beloning financiële markt bank/verzekeraar en intermediair

Wat wordt er aan financiële producten verdient door de bank/verzekeraar en het intermediair en is dit zo buitensporig als gezegd wordt? Uitleg over hoe het systeem werkt.
Betrokkenheid personeel / medewerkers

Betrokkenheid personeel / medewerkers

Er zijn uiteenlopende manieren om personeel betrokken te houden bij de organisatie, maar carrièremogelijkheden doet het per definitie goed.
Communicatie binnen de onderneming

Communicatie binnen de onderneming

We richten onze pijlen vaak op communicatie naar de klant, wat is de doelgroep en hoe bereik ik deze? Dat is natuurlijk ook belangrijk, want zonder klanten geen onderneming. Toch wordt de interne comm…
Communicatie: dezelfde golflengte

Communicatie: dezelfde golflengte

Het kan lastig zijn, botsende karakters ... maar zijn het wel botsende karakters? Communicatie is essentieel en als je niet communiceert op dezelfde golflengte, kun je spreken wat je wilt … maar dan g…
De agenda is aan verandering onderhevig

De agenda is aan verandering onderhevig

Liepen we een aantal jaren geleden allemaal nog met een papierenagenda op zak, waar met enige regelmaat in gekrast moest worden omdat er weer wat verschoven was, inmiddels is het high tech agendabehee…
De graaicultuur stopt niet mijn kijk op

De graaicultuur stopt niet

Wat voor heftigs moet er gebeuren wil de graaicultuur zoals deze sinds de tachtigerjaren crisis is ontstaan, ophouden? Dat vragen nogal wat mensen zich af en eerlijk gezegd lijkt het einde nog niet in…
De kernwaarden van een bedrijf

De kernwaarden van een bedrijf

De kernwaarden van een onderneming worden naar buiten toe steeds meer benadrukt. Was het vroeger nog zo dat er niet concreet gesproken werd over kernwaarden, inmiddels drukken we onze onderneming maar…
De machtswellusteling

De machtswellusteling

Het woordenboek zegt er het volgende over: “iemand die een ziekelijk genoegen heeft zijn macht te tonen” en dat verwoord helder wat het is. Tel daarbij het gegeven op dat macht naar meer smaakt en je…
Een goede speech houden

Een goede speech houden

Goed kunnen communiceren, wil nog niet zeggen dat je ook een goede speech kunt houden. Speechen is een heel andere discipline en behalve dat er natuurlijk altijd natuurtalenten zijn die zonder enige v…
Een nieuwe website

Een nieuwe website

Een website is een visitekaartje, een van de velen kunnen we tegenwoordig zeggen. We hebben verschillende uitingsvormen en behalve dat ze op elkaar afgestemd moeten zijn, is ook wát je uitstraalt, ste…
Een open gesprekssfeer creëren

Een open gesprekssfeer creëren

Een open sfeer creëren kan je op allerlei vlakken toepassen, want je kunt in je eigen huis een open sfeer willen creëren, maar de psychotherapeut wil dat om heel andere regelen ook in de praktijkruimt…
Geef je tijd de waarde die het verdient

Geef je tijd de waarde die het verdient

Dat klinkt wellicht vreemd, want de meeste mensen proberen goed met hun tijd om te gaan. Zoveel mogelijk dingen te doen (soms te veel!) en dus delen we onze uren uitermate efficiënt in. Maar als we ev…
Haalbare doelen stellen

Haalbare doelen stellen

Het klinkt zo lekker zakelijk, stel je doelen SMART, want dan kom je verder. Strikt genomen is dat natuurlijk ook zo en een lijn houden in je doelen stellen (en naleven) is belangrijk. Maar privé, mee…
Het afspraak is afspraak principe

Het afspraak is afspraak principe

Hoe moeilijk kan het zijn, zou bij het lezen van deze koptekst mijn eerste gedachte zijn. Toch blijkt het nog allemaal net iets moeilijker en minder vanzelfsprekend, dan wat de eerste gedachten je ing…
Het belang van goede klantenservice

Het belang van goede klantenservice

Iedere ondernemer – groot en klein - is bezig met geld verdienen, want geld verdienen is een vereiste om een onderneming overeind te houden en een inkomen te genereren. Tot zover niets vreemds. Wat ec…
Hoe ga je met persoonlijke ontwikkeling om?

Hoe ga je met persoonlijke ontwikkeling om?

Het antwoord op de vraag in de titel gaat verder dan persoonlijke ontwikkeling in een zakelijke / professionele omgeving. Daar kennen we de ontwikkeltrajecten om mensen op zakelijk niveau (zakelijke t…
Hoe handig is snellezen?

Hoe handig is snellezen?

Er zijn cursussen waar je kunt lezen snel én effectief te lezen. Als je bijvoorbeeld beroepshalve veel moet lezen, kan dat handig zijn. Niet iedereen wordt er echter gelukkiger van en soms neemt men b…
Hoe houd je het overzicht?

Hoe houd je het overzicht?

Voor de een is het een vanzelfsprekendheid en voor de ander is het een enorme klus om het overzicht te behouden. Voor degene die het moeilijk vindt om het overzicht te behouden, geldt meestal dat het…
Hoe succesvol zijn flexplekken eigenlijk?

Hoe succesvol zijn flexplekken eigenlijk?

Er zijn organisaties die er al jaren bij zweren en toch komen ook er steeds meer organisaties van terug. Zijn die grote kantoortuinen met rollende karretjes, die je zo handig onder je ladeloos bureau…
Inspiratie, het toverwoord voor het bedrijfsleven

Inspiratie, het toverwoord voor het bedrijfsleven

Inspiratie is volgens van Dale de toestand dat je creatief nadenkt en weet hoe je iets goed moet doen. En dat is ook zo, maar inspiratie komt ergens vandaan en helaas niet zomaar uit de lucht vallen.
Management, wat is dat?

Management, wat is dat?

De wereld is er vol van en we hebben ze in ieder bedrijf nodig, maar wat is nu eigenlijk een manager en wat moet je van deze man of vrouw kunnen verwachten.
Medische wachtruimtes

Medische wachtruimtes

De meeste wachtruimtes bij artsen (en aanverwante beroepsgroepen) zijn ronduit saai te noemen. Hoewel men het echte klinische er een beetje af wil halen, lukt dit slechts zelden. Alleen een kleurtje o…
Niet multitasken in de auto

Niet multitasken in de auto

Het is zo handig, of het lijkt in ieder geval zo. Je zit in de auto achter het stuur, het verkeer is te overzien dus doen we er wat “bij”. Immers, het is zo prettig om in deze hectische maatschappij t…
Operationeel management ondergewaardeerd

Operationeel management ondergewaardeerd

Operationele managers op middle management niveau vervullen vaak de meest lastige functies. In de tussenlaag zitten is verre van gemakkelijk, dit vanwege het feit dat je met de werknemers op de werkvl…
Productiever door minder te doen

Productiever door minder te doen

Dat willen we allemaal wel ‘productiever door minder te doen’, maar strikt genomen is het niet zo moeilijk en zijn er al genoeg mensen die dit bewust of onbewust toepassen. Als je het ook wilt leren,…
Spiritueel leiderschap

Spiritueel leiderschap

Voor sommige leiders (in spe) is het vanzelfsprekend dat je bepaalde waarden, die men onder de noemer spiritualiteit gooit, inbed in je manier van leidinggeven (eigenlijk zijn het de basisuitgangspunt…
Timemanagement nieuwe stijl

Timemanagement nieuwe stijl

Timemanagement wordt al sinds jaar en dag bijgebracht en zeker voor de grootste chaoten kan het en eyeopener zijn, hoeveel meer je kunt doen met een stukje timemanagement. Toch kan je ook doorslaan in…

Timemanagement, nuttig en handig

De meningen over timemanagement zijn verdeeld en ook of het specifiek van deze tijd is. Feit is wel dat het handig is als je enkele basisbeginsels van timemanagement in je systeem hebt zitten. Door ee…
Uiterlijk zakenvrouw

Uiterlijk zakenvrouw

Het verscheelt natuurlijk van beroep tot beroep wat de kleding- en make-upvoorschriften zijn, maar zakelijkheid heeft altijd zo een aantal basiselementen waarbij het goed is deze te volgen.
Vrouwen in het zakenleven, in teams en solo

Vrouwen in het zakenleven, in teams en solo

Hoe anders doen vrouwen zaken, netwerken ze en leveren ze een bijdrage aan het in teams werken? Maar is het wel zo anders?
We willen allemaal “leider” zijn

We willen allemaal “leider” zijn

Wellicht is de koptekst van dit artikel gechargeerd, maar de groep mensen die leidend wil zijn, groeit gestaag. De vraag is alleen of iedereen die een leider wil zijn, dit ook daadwerkelijk is. Bovend…
“Slecht nieuws” gesprekken voeren

“Slecht nieuws” gesprekken voeren

“Slecht nieuws” gesprekken zijn nooit leuk om te doen, je moet pervers zijn om daar een kick uit te halen. Dat neemt niet weg dat er mensen zijn die beroepshalve een deel van hun werk invullen met het…
Gepubliceerd door Annastaal op 26-06-2013, laatst gewijzigd op 13-06-2014. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.