Het geschreven woord
Het mooi geschreven woord, soms poëtisch, soms zakelijk en soms romantisch heeft voor de lezer altijd een toegevoegde waarde. Is het mooi en beeldend, zodat je een prettig gevoel krijgt of levert het je informatie op of walg je van hetgeen je leest. Het is een gevoel wat door woorden opgewekt wordt en dat alleen al, is een toegevoegde waarde.
De schrijver
Iedere schrijver wil zijn/haar woorden overbrengen en aan laten komen bij de lezer. Of het nu een management boek is, een lyrische roman, een filosofisch boek… ze willen allemaal die lezer bereiken. Dat is een immens moeilijke opgaaf, omdat die schrijver ook nog wil dat het blijft hangen en niet een niemendalletje wordt. Er zijn veel schrijver, maar er zijn niet veel echt goede schrijver die aankomen, ontroeren én een permanent plaatsje in het hoofd van de lezer krijgen.
De lezer
Iedere lezer is ander, ieder lezer laat het in zijn/haar hoofd landen zoals hij/zij dit wil en daar kan je niet aan tornen. Je moet als schrijver dan ook maar hopen dat je woorden in zijn/haar hoofd terechtkomen en het het juiste gevoel geven. Zoveel lezers zoveel boeken, zoveel boeken zoveel woorden… communicatie in een zuivere vorm. Eenrichtingsverkeer in de meest traditionele zin van communicatie. Echter, wat er in het hoofd van de lezer allemaal plaatsvindt, is bij de goede schrijver driedimensionaal en zeker niet een eenrichtingsverkeer.
Veel leesplezier!